Znalost řemesla, dlouholetá praxe a schopnost vytvářet vlastní design
Kdo za vaší značkou stojí a kdy vznikla?
Jmenuji se Martin Koller a z toho vychází i název značky. Vystudoval jsem keramickou školu SPŠK Bechyně. Poté jsem pracoval pro různé keramické dílny a nakonec jsem si založil vlastní. Když jsem si ale pořídil rodinu, na nějaký čas jsem řemeslo opustil. Potom, co jsme postavili dům v Hudlicích u Berouna, jsem se ke keramice vrátil, už ve vlastním prostoru a s pecí na dřevo na zahradě.
Jaký je proces výroby vaší keramiky od začátku až do finální podoby?
Od začátku do konce dělám všechno sám. Keramiku točím na hrnčířském kruhu, nechám částečně zaschnout, nauchatím, obtočím, zkompletuji konvičky. Výrobky nechám doschnout a „přežahnu“ v elektrické peci. Naglazuji a pálím ještě jednou na vysokou teplotu kolem 1300 °C znovu v elektrické peci, nebo na přímém ohni v peci na dřevo.
Které vaše výrobky si získaly největší oblibu a proč?
Nejdéle dělám dekory „kropenaté“ a „modré v pohybu“. Když jsem je začal vyrábět, nikdo tady nic podobného nedělal. Vlastně chvilku trvalo, než si na to lidé zvykli. U stánku pochvalovali, jak se jim líbí, že je to jednoduché, ale pak šli vedle a bez komentáře si koupili něco, co bylo dle mého názoru nevkusné a přezdobené. Tenkrát mě to mrzelo, ale dneska mě potěší, i když jen vidím, že se zákazníkovi keramika líbí a má radost z toho jen se dívat.
Kultovní je miska „otevřená kropenatá“. Mají ji rádi jak jednotliví zákazníci, tak kuchaři v restauracích. Jsou praktické, jídlo na nich skvěle vypadá a jsou velmi fotogenické.
Čím se liší vaše tvorba od ostatních tvůrců keramiky, jaké jsou její charakteristické rysy?
Jsou to asi tři věci. Dobrá znalost řemesla, dlouholetá praxe a schopnost vytvářet vlastní design, který má svůj charakter a zároveň ctí svou úlohu. Design má být praktický a nemá na sebe příliš upozorňovat, nevynikat nad jídlo, co je v něm servírováno či nad nápoj, který z něj pijete. Naopak má pomoci pokrmu vyniknout a navodit určitou atmosféru. Zároveň do výrobků vkládám něco svého osobního.
Co vaši tvorbu nejvíc ovlivňuje / inspiruje?
Mám své motto, které naplňuji: „Žít v hezkém prostředí a vytvářet hezké a užitečné věci pro lidi, kteří je dokážou ocenit.“ Inspirací je mi tedy hlavně prostředí, ve kterém žiji. Sleduji, jak vznikají tvary v přírodě. Vše má svá pravidla, i točení na hrnčířském kruhu, takže inspirací může být i samotný proces výroby. Dnes je spousta materiálů, se kterými je možné experimentovat, vytvářet si vlastní jazyk.
Rád se také dívám na japonskou keramiku, její přístup je mi blízký. A na trzích vidím, že i japonským turistům se má keramika líbí. Myslím, že tyto dvě kultury jsou něčím propojené. V Japonsku je třeba oblíbený Smetana a Janáček. Asi chápu proč. I já miluju Janáčka a Smetanu a stejně tak mám rád japonské haiku (pozn. Haiku jsou krátké japonské básně, často inspirované přírodou nebo krásným okamžikem).
Keramiku pálíte především v peci na dřevo. V čem je tento způsob jiný (lepší) na rozdíl od pálení v elektrické peci?
Výhradně v peci na dřevo jsem pálil poté, co jsem se ke keramice po několikaleté pauze vrátil. Nedávno jsem si ale nechal postavit pec novou, větší. A protože jsem nejdřív musel zbořit tu starou a stavba nějaký čas trvala, tak bylo potřeba vytvořit nové dekory, které od té doby pálím v peci elektrické.
Postupně, jak bude čas, chci zase vymýšlet nové vzory pro výpal v peci na dřevo. V té se totiž na keramice zachycuje popel, který zbarvuje hlínu a mění vzhled glazury. Větší nálet popela může sám o sobě vytvořit na hlíně i sklovitý povrch. V peci na dřevo se většinou vytváří redukční prostředí, kdy se načas zamezí přívodu kyslíku, a to způsobí, že proběhnou jiné chemické reakce než v peci elektrické, což může změnit barvu glazury. Ty změny jsou nerovnoměrné a ne zcela předvídatelné, takže i dva stejné hrníčky, pálené v té samé peci, mohou po výpalu vypadat hodně odlišně.
Naproti tomu je výpal v elektrické peci jednodušší a předvídatelnější. Porcelán takto pálený je hezky čistý, bílý a má jasné barvy. V elektrické peci můžete docílit jemnosti a elegance. Obojí má své a myslím, že to vypadá hezky i pohromadě.
Jaké jsou vaše plány do budoucna, chystáte například nějakou novou edici?
To, že jsem prošel několika dílnami, mě hodně naučilo. Ne, že bych se naučil nějakou speciální techniku, inspiroval mě spíš přístup. Z jedné dílny jsem si například odnesl, že je dobré přicházet stále s něčím novým. Což ne vždycky vyjde podle představ a někdy se při realizaci rozhodnu pro změnu.
Někdy jsem třeba já s výsledkem spokojený, ale u zákazníků si výrobek oblibu nezíská. Naštěstí se každý rok vždy něco nového uchytí. Poslední novinka je dekor „letní“, v němž jsou oblíbené šálky na espresso a cappuccino, ale na větší hrnky si lidé zatím zvykají. Komentář jednoho mého zákazníka: „Tohle se mi hodně líbí, ale není to můj styl,“ mně napovídá, že si nový dekor zákazníci musí zas trochu nakoukat.
Do budoucna bych rád dělal nějaké soliterní hrnky. Také chystám nové webovky. A na zahradě chci obestavět studnu žulovými kameny. Jak jsem psal v mottu, že mě baví vytvářet prostředí, ve kterém žiji, a to prostředí má zas zpětně vliv na mou tvorbu. Každopádně mám chuť tvořit stále něco nového. Mám už svůj vlastní jazyk, který můžu dál rozvíjet.
Jarního Dyzajn marketu se v březnu zúčastníte poprvé, co od účasti očekáváte, co vám osobní setkání se zákazníky přináší?
Vlastně tím splácím nějaký dluh. Už dlouho jsem se chtěl Dyzajn marketu zúčastnit. Ale neměl jsem dost zboží, nebo nebyl zrovna čas. Stále jsem to odkládal. Na konci roku 2021 jste mě sami oslovili, ale už jsem měl termín obsazený. Od té doby jsem se několikrát pokusil přihlásit, ale vždycky jsem se trefil do doby, kdy už byly přihlášky uzavřené. Tak jsem si letos řekl, že už si to musím ohlídat. V bistrech a restauracích jsem už poměrně zavedený. Ale ještě je hodně koncových zákazníků, kteří mojí značku neznají, a taky na Dyzajn market chodí část mých zákazníků, kteří by mě tam rádi viděli. Takže si od účasti slibuji rozšíření povědomí o značce.
Co se týče prodeje, jsem introvert. Dříve mě prodávání na stánku moc nebavilo, ale už jsem si to oblíbil. Je to důležitá zpětná vazba a zákazníci jsou milí. S některými si postupně získávám vztah a dokonce jsem se přistihl, že mi to i chybí, když je období, kdy zrovna trhy nejsou.
Keramika Koller se jarního Dyzajn marketu zúčastní poprvé, nepropásněte příležitost si Martinovu originální tvorbu prohlédnout 16. a 17. března naživo na Výstavišti v Praze, Holešovicích.